براندازی حکومت‌های فاسد یک وظیفه الهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، آیت‌الله حسین نوری همدانی شامگاه شنبه در جمع خانواده‌های طلاب و روحانیان نخبه بیان داشت: نخستین کار انبیا مقابله با حکومت‌های فاسد، براندازی آنها و احیای حکومت اسلامی است که آیه «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور...» می‌گوید نخستین ظلمات، حکومت های فاسد است، از این رو خداوند متعال از ما خواهان رویارویی و براندازی حکومت‌های فاسد است.
مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه قم به حدیث «انا و علی ابواه هذه امه» اشاره کرد و گفت: از این حدیث می‌توان استنباط کرد که در دوران غیبت روحانیان باید متکفل مردم باشند که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گشوده شدن این درب، وظیفه ما بسیار سنگین شد.
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه امروز به تربیت طلابی که پاسخگوی نیازهای کل جهان باشند نیازمندیم، گفت: اکنون نگرش مردم دنیا به ما نگرشی جهانی است.
وی افزود: باید خداوند متعال را به سبب این نعمت بسیار بزرگ سپاسگزار باشیم و از آن به خوبی محافظت کنیم.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه شغل طلبگی شرایط و مسئولیت‌های سنگینی با خود به همراه دارد، نخستین گام در این مسئولیت را خلوص نیت دانست و گفت: اگر کسی برای رضایت خدا در این شغل گام بردارد و با جدیت درس بخواند، در آینده برای جامعه رکن فضیلت می‌شود، از این رو علمای بزرگی که توانستند گام‌های بزرگی بردارند به سبب رعایت این گام بود.
این مرجع تقلید اهتمام به فقه و فقاهت را شرط دیگر طلبگی خواند و لازمه این مسئله را شناخت صحیح دین دانست و افزود: با توجه به اینکه زندگی انسان ابعاد مختلفی دارد، فقه اسلامی به اندازه جنبه‌های مختلف زندگی انسان پاسخگو و جامع است، بنا بر این امروز بسیار مهم است که با دلیل و برهان حقانیت اسلام را ثابت کنیم.
وی با اشاره به این که اسلام به بعد اخلاقی انسان توجه ویژه دارد، بیان داشت: تا هنگامی که انسان از لحاظ اخلاقی ساخته نشود، نمی‌تواند گام‌های مؤثری بردارد.
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه بعد اقتصادی، معارف اجتماعی انسان، فرهنگی، سیاسی، قضایی و جهاد را از دیگر ابعاد مهم و مورد توجه اسلام است، به بحث جهاد اشاره و خاطر‌نشان کرد: جهاد با جنگ و نبرد تفاوت دارد، اگرچه مرزداری و حفظ مرزها مسئله بسیار مهمی است اما مرز تنها آبی و خاکی نیست، بلکه امور سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز مرز دارد.
مدرس درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه اکنون کرسی فقه مقارن تهی است که در این زمینه به تربیت طلابی که پاسخگوی نیازهای کل جهان باشند، نیازمندیم، اذعان کرد: امروز مردم جهان با نگرش دیگری به ما می‌نگرند و انتظار بسیاری از ما دارند.
این مرجع تقلید گفت: ورود طلاب در عرصه های مختلف یاد شده به صورت تخصصی بسیار مهم و حائز اهمیت است که امیدواریم با همت و کار مضاعف روحانیان و مسئولان حوزه علمیه خوزستان، این مسئله در خوزستان محقق شود.
وی با اشاره به حدیث « العلما ورثةالانبیاء» وظایف علما و طلاب را بسیار سنگین خواند و بیان داشت: این حدیث گویای امر بسیار بزرگی است که از ما می‌خواهد وظایف انبیا‌ را انجام دهیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد