افزایش قیمت بلیت مترو،فضاسازی غیرمستندعلیه دولت

پاسخ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به جریان‌سازی مسئولان شهری تهران

افزایش قیمت بلیت مترو،فضاسازی غیرمستندعلیه دولت

هیچیک از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یا شرکت متروی تهران در جلسات مشترک با دولت تاکنون به عدد 975 تومان اشاره ای نداشته اند و بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته، هزینه تمام شده هر سفر در متروی تهران، کمتر از 370 تومان است.

دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پی انتشار خبری مبنی بر حذف یارانه بلیط مترو و تخصیص نیافتن اعتبارات توسعه و یارانه بلیط مترو آن سامانه به تهران و سایر کلان شهرهای کشور، توضیحاتی داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در توضیحات خود آورده است:  برخی رسانه های خبری هفته گذشته از قول شورای اسلامی شهرتهران اخباری را مبنی براعلام هشدار از جانب این شورا در زمینه حذف یارانه بلیط مترو و نرخ جدید سفرهای شهری با مترو منتشر ساختند که در آنها بدون اشاره به هیچ مستندی ادعا شده بود که قیمت تمام شده بلیط مترو بدون احتساب یارانه دولت و شهرداری تهران 975 تومان خواهد بود. این در حالی است که در هیچ یک از جلسات، گزارشها ومستندات مراکز مسئول و کارشناسان ذیربط، رقم مذکور مسبوق به سابقه نیست.
بر اساس مطالعات کارشناسی صورت گرفته، هزینه تمام شده هر سفر بر اساس گزارش ها و اطلاعات دریافتی از شرکت متروی تهران، عددی در حدود 400 تا 500 تومان بوده است که کار کارشناسی صورت گرفته در دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور عدد کمتری از 370 تومان را تائید می کند. توافقات صورت گرفته در سالهای گذشته با شرکت مترو تهران موید این موضوع است.
هیچیک از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یا شرکت متروی تهران نیز در جلسات مشترک با دولت تاکنون به عدد 975 تومان اشاره ای نداشته اند.  بر اساس مفاد دستورالعمل اجرایی بودجه سالانه و توافقات موجود، دولت، شهرداری و مسافر هریک به نسبت مساوی یک سوم از هزینه سفر را برعهده دارند.
شورای اسلامی شهر تهران نیز همه ساله میزان قیمت بلیط متروی تهران را طبق الگو تعیین کرده است که در حال حاضر هزینه نقدی پرداختی از جانب یک مسافر برای سفر حدودا 120 تومان است.  بر اساس گزارش اعتبارات پرداختی یارانه بلیط متروی تهران طی سالهای اخیر، ارقام پرداختی در دولتهای نهم ودهم حدود 3 برابر سالهای مشابه در دولتهای قبل بوده است.
بر این اساس در سال گذسته حدود 6 / 12 میلیارد تومان بودجه در قالب یارانه بلیط مترو و اتوبوس به شهرداری تهران پرداخت شده بود و امسال نیز تا این تاریخ رقمی حدود 26 میلیارد تومان بابت یارانه بلیط مترو و اتوبوس از جانب دولت پرداخت شده است که حداقل 16 میلیارد آن بابت یارانه بلیط مترو واگذار شده است.
مروری بر اعتبارات پرداختی برای توسعه مترو در شهر تهران نشان از این واقعیت دارد که ارقام پرداختی به متروی تهران طی 5 سال اخیر(دولت های نهم ودهم) در حدود 5 / 7 برابر سالهای مشابه در دولتهای قبل است و لازم به ذکر است مجموع اعتبارات تخصیص یافته به متروی شهر تهران و کلانشهرها تا سال 1384 مجموعا 349 میلیارد تومان است که این مبلغ از ابتدای سال 1384 تا آذر امسال به2894 میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قبلی، دولت در ماه بهمن به تامین حدود 3700 میلیارد تومان فاینانس برای توسعه خطوط متروی تهران اقدام کرده است.  بررسی آمار و ارقام اعتبارات تخصیصی در حوزه حمل و نقل نشان می دهد طی 5 سال اخیر همه ساله دولت بیش از 45 درصد از اعتبارات کل کشور را تنها به شهر تهران تخصیص داده است.
همچنین شایان توجه است که اعتبارات پرداختی دولتی به متروی تهران طی 5 سال اخیر معادل حدود یک سوم کل اعتباراتی است که به همه متروهای در حال احداث در 9 کلانشهر سراسر کشور پرداخت شده است.
میزان بودجه واگذار شده تا کنون 62 درصد اعتبارات مصوب متروهای کشور به شهرداریهای کشور پرداخت شده است که سهم تهران از آن حداقل بالغ بر 168 میلیارد تومان است.  آنچه از موارد فوق الذکر می توان دریافت،حمایت همه جانبه و قاطع دولت خدمتگزار از توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای مختلف کشور به ویژه شهر تهران است.
دولت در جهت خدمتگزاری هرچه بیشتر به شهروندان تهرانی، امسال نیز تاکنون بیش از 44 درصد اعتبارات تخصیصی دولت به موضوع یارانه بلیط حمل و نقل همگانی شهری به کل شهرداری تهران پرداخت کرده است و نیز در لایحه بودجه سال 1390 در حال تقدیم به مجلس شورای اسلامی، رشد قابل توجهی به اعتبارات یارانه بلیط حمل و نقل عمومی شهری کشور لحاظ کرده است و نیاز به هیچگونه افزایش نرخ بلیط اتوبوسهای شهری و مترو در کشور در باقیمانده امسال و سال آینده نخواهد بود.
گفتنی است فضاسازی رسانه‌های شهرداری تهران درباره مصوبه شورای شهر تهران، اعتراض این شورا را نیز به دنبال داشته که در اطلاعیه‌ای نسبت به تحریف این مصوبه از سوی رسانه‌های شهرداری اعتراض کرده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد