بختیار: در مقام نخست وزیری مملکت می‌مانم

صبح امروز در پی تشکیل جلسه مجسل و حضور بختیار، فانتوم‌ها و هلیکوپترهای نیروی هوایی بر فراز تهران مانور دادند. بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس شورا گفت: «دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم ... من در مقام نخست وزیری قانونی مملکت می مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم.»...

17 بهمن 1357

نهضت سبز نبوی به نقل ازبولتن نیور:‌ از لحظه ورود امام خمینی به ایران،‌ آیات عظام قم، مشهد و نجف و سراسر کشور و علمای اعلام و حجج اسلام و سایر طبقات مردم، طی تلگراف‌ها و نامه ورود معظم له را تبریک گفته و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را از خداوند متعال خواستار شدند، امام خمینی پاسخ آقایان مراجع تقلید و آیات عظم را جداگانه دادند، ولی نظر به این که تلگراف‌ها و تبریکات سایر طبقات زیادتر از حدی بود که بتوان به همه آنها پاسخ داد. لذا معظم له طی پیامی که از مدرسه علوی منتشر کردند از کلیه کسانی که بازگشت ایشان به ایران را «به وسیله تلگراف، نامه و مطبوعات تبریک گفته یا شکرگزاری و اظهار محبت، وفاداری، قدردانی و همبستگی کرده‌اند» تشکر کرده «و پیروزی همه را در غلبه بر دشمنان اسلام و مسلمین و برقرار ساختن جمهوری اسلامی از خداوند متعال» خواستار شدند. جمعی از پرسنل نیروی دریایی نیز در مدرسه علوی با امام خمینی دیدار و گفتگو کردند.

حضرت امام خطاب به نظامیانی که برای بیعت با او آمده بودند، فرمودند: «از حالا به بعد شما در خدمت ملت باشید ... دست این اجانب باید کوتاه بشود. چه قدر آمریکا باید از این مملکت ببرد و بخورد یا انگلستان با سایر جاها. ما باید یک وقت هم زنده بشویم، بیدار شویم .... آزادی را بگیریم» حضرت امام بر ایجاد ارتش مستقل تأکید می‌کنند و می‌فرمایند: «ما فریاد می‌کنیم که باید ارتش مستقل باشد. یعنی نوکر نباشد ... با همه دست به دست هم بدهید و این کارها را اصلاح بکنید، درست بکنید ... مملکت را باید بسازید از سر، اینهایی که در ارتشند و پاکدامنند ارتش را بسازند.

جمعی از بلندپایگان نظامی همراه با نظامیان بازنشسته در مدرسه علوی با امام خمینی دیدار کردند .

بازرگان موقتا از رهبری نهضت آزادی کناره‌گیری نمود و به مدرسه علوی نقل مکان کرد.

صبح امروز در پی تشکیل جلسه مجلس و حضور بختیار، فانتوم‌ها و هلیکوپترهای نیروی هوایی بر فراز تهران مانور دادند. بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس شورا گفت: «دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم ... من در مقام نخست وزیری قانونی مملکت می مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم.»

بختیار ضمن اظهاراتش به یکی از فرماندهان ارشد ارتش، اظهار داشت: «این محل‌های خالی را که در هیأت دولت می‌بینید، من مخصوصا خالی نگاه داشته‌ام تا با تعدادی از افراد که آقای مهندس بازرگان معرفی می‌کند، پر نمایم و من با آقایان مشغول مذاکره هستم.»

دکتر سعید، رییس مجلس شورا، در جلسه امروز مجلس اظهار داشت: «بازگشت حضرت‌ آیت‌الله العظمی خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد می‌گویم. لوایح محاکمه وزرای سابق و انحلال ساواک، در جلسه مجلس شورا به تصویب رسید.»

امام خمینی در دیدار با گروهی از مردم،‌ پزشکان و داروسازان طی سخنانی در مدرسه علوی تأکید کردند که حجم خرابی‌های کشور در همه زمینه‌ها بدان اندازه است که بازسازی آن از عهده یک دولت و یک گروه خارج است و باید همه دست به دست همه بدهند تا این خرابی‌ها از نوساخته شود.

روز هفدهم بهمن مردم به خواست امام در تظاهراتی که نخست وزیری بازرگان را تایید می کرد شرکت کردند.

اگوئیره، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت: «وضع ایران موجبات نگرانی این رکن سازمان ملل را فراه آورده است»

ساعت شش در اداره نخست وزیری به روی کارکنان آن بسته شد و اعلام شد که اگر کارکنان محل اداره را ترک ننمایند همگی بازداشت خواهند شد.

وزارت امورخارجه در پی تحصن کارمندان این وزارتخانه و در پی درخواست آنها ظاهراً اردشیر زاهدی را از کار برکنار کرد و 48ساعت به او فرصت داد تا سفارت ایران در واشنگتن را ترک نماید.

میرفندرسکی، وزیر امورخارجه، گفت: حضور ایران در پیمان سنتو در چهارچوب سیاست خارجی ایران قابل توجیه نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد