هماهنگی معنادار برای هجمه به دولت در زمان اجرای هدفمند کردن یارانهها |
نگاهی اجمالی به موضوعاتی که توسط این رسانهها به جنجالهای خبری تبدیل شدهاند، نشان از تایید مدعای کارشناسان مبنی بر مدیریت مرکزی این رسانهها توسط یک جریان خاص دارد. ![]() کلمه: فعالان سیاسی با اشاره به تبلیغات رسانهای که در مقاطع مختلف علیه دولت و اقدامات آن صورت گرفته، تاکنون بارها از وجود یک شبکه منسجم و هدفمند در زمینه تخریب وجهه اجتماعی و مردمی دولت در میان یک جریان خاص سیاسی خبر دادهاند. این مساله به ویژه در ماههای اخیر که همگام با اجرای طرح ملی هدفمند کردن یارانهها صورت گرفته، شتاب فزایندهای را به همراه داشته است؛ تا جایی که مسئولان مختلف و مراجع رسمی از تشکیل ستادهای رسمی فتنه اقتصادی خبر دادند. نگاهی اجمالی به موضوعاتی که توسط این رسانهها به جنجالهای خبری تبدیل شدهاند، نشان از تایید مدعای کارشناسان مبنی بر مدیریت مرکزی این رسانهها توسط یک جریان خاص دارد. از "صندوق توسعه ملی" تا "بانک مرکزی" اخبار منتشر شده در رسانهها حاکی از آن است که جنجالها بر سر مدیریت نهادهای اقتصادی به عنوان پایههای مهم اجرای طرح تحول اقتصادی، حتی دامنگیر صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی هم شده است. در روزهای اخیر روش ساز و کار ریاست بانک مرکزی، محل اختلاف مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان بود که در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصمیمی حاشیه ساز، اختیار رئیس جمهور در جهت تعیین رییس کل بانک مرکزی را سلب و آن را به تصمیم مشترک سران قوای مقننه، قضائیه و مجریه موکول کرد. به همین دلیل است که فعالان سیاسی از فعالیت متمرکز برای محدود سازی اختیارات رئیس جمهور در رابطه با تعیین رویس کل بانک مرکزی، ابراز نگرانی کردهاند. بودجه جنجالی و جنجال بودجهای دولت نهم اولین دولتی بود که در سال 85 تلاش کرد تا با طرحریزی یک نظام بودجهنویسی نوین، زمینه را برای افزایش اعتبارات بخش عمرانی فراهم کند تا سازندگی کشور به معنای واقعی تجلی پیدا کند؛ مسالهای که در همان زمان با مخالفت مجلس هفتم روبرو شد. بررسی عملکرد مجلس هشتم نیز نشان میدهد که سریال جنجالسازی بر سر ارائه بودجه به مجلس جهت بررسی و تصویب آن تا جایی که کارشناسان اقتصادی از آن به عنوان "طراحی جدید بودجه" نام بردند، ادامه دارد. پول مترو را ندادند ولی ما بهترین هستیم! یکی دیگر از موضوعاتی که به رویه ثابت مخالفان دولت برای تخریب رسانهای و جنجالهای تبلیغاتی علیه شخص رئیس جمهور تبدیل شده است، مساله بودجه اختصاص داده شده به متروی تهران است. اعتراض مسئولان مترو خصوصاً "محسن هاشمی رفسنجانی" رئیس هیئت مدیره شرکت مترو تهران در ارتباط با کمبود بودجه در حالی از تریبونهای شهرداری تهران و از زبان مسئولان آن بطور مکرر بیان میشود که طبق آمار رسمی مراجع مربوط، دولتهای نهم و دهم در سالهای اخیر بیشترین کمک و مساعدتها را در ارتباط با تسریع در ساخت مترو انجام داده است. مخاطبان روزنامه "همشهری" ارگان رسمی شهرداری تهران همزمان با طرح ادعای کمبود بودجه حمل و نقل عمومی تهران، این خبر را در این روزنامه به طور مکرر خواندند که شهرداری تهران بر اساس تصمیم سازمان ملل، جهت دریافت جایزهای در راستای توسعه حمل و نقل عمومی انتخاب شده است. در این میان این سوال در اذهان عمومی باقی مانده است که چه ارتباطی میان عدم تخصیص بودجه به مترو و توسعه گسترده شبکه حمل و نقل عمومی در تهران وجود دارد؟! وزرا؛ مهمان همیشگی مجلس و کارهایی که معطل ماندهاند براساس قانون، همه نمایندگان مجلس اجازه طرح سوال از وزرای دولت را داشته و آنها نیز موظف به حضور در صحن علنی مجلس، جهت پاسخگوئی به پرسشهای آنان هستند. با این حال، احضار مکرر وزرا به صحن بهارستان به بهانههای مختلف و سوال پیرامون مسائل جزئی و غیرضرور، موضوعی بوده که بارها انتقادات گسترده مسئولان کشور را به دنبال داشته است. فعالان سیاسی هم معتقدند که با این کار، اوقات زیادی از زمان مفید کاری وزرا گرفته میشود و به جای آنکه آنان به رسیدگی به امور وزارتخانه خود برسند، باید پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند؛ سوالاتی کهگاه از نظر تعداد، غیرعادی و شبهه برانگیز به نظر میرسند. این اعتراضات تا جایی پیش رفت که "آیتالله جنتی" در خطبههای نماز جمعه هم به آن اشاره کرد و خواستار همراهی نمایندگان مجلس با دولت شد. پاسخ مردم به هماهنگی مشکوک اصلاحطلبان و ضدانقلاب با این حال و با وجود هجمه گسترده تبلیغاتی علیه دولت به ویژه در زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانهها، پس از آغاز اجرای این طرح و تغییر قیمت برخی کالاهای مصرفی و خدمات عمومی، مردم با اقدامات خود نشان دادند که چه نظری نسبت به این طرح و تبعات آن در جامعه دارند. استقبال گسترده مردم استان تازه تاسیس البرز از رئیس جمهور، آن هم تنها چند روز پس از آغاز رسمی طرح هدفمند کردن یارانهها و اصلاح قیمتها یکی از این واکنشهای مردمی بود که مشخص میکرد نظر مردم نسبت به شعارهای محمود احمدینژاد چیست؛ مسالهای که با توجه به نزدیکی کرج به کلانشهر تهران، بسیار معنادار بود. اما کرج تنها پاسخ مردم به این مساله نبود؛ بلکه آغازی بر سلسله استقبالهای تاریخی از رئیس جمهور بود. سمنان، یزد و گیلان دیگر استانهایی بودند که با استقبال پرشور از احمدینژاد نشان دادند به فواید این طرح ملی آگاه هستند و توجهی به تبلیغات تخریبی علیه دولت ندارند. |