![]() |
در خواست خاتمی از موسوی و کروبی درباره انتخابات علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یادداشتی که در هفته نامه پنجره منتشر کرده است نوشته: آقای خاتمی در جریان فتنه به مسئولیت خود عمل نکرد. به گزارش جهان مهم ترین بخش های یادداشت بروجردی را در ادامه بخوانید: *در فتنه سال ۱۳۸۸ شاهد نوعی هم داستانی برخی افراد شاخص مانند آقای سید محمد خاتمی که طی برههای در کشور مسئولیتهایی نیز داشتند با فتنهگران بودیم. *این افراد، همگرایی خاصی با دشمنان شناخته شده انقلاب اسلامی داشتند * اگر بخواهیم نظر حضرت امام (رحمتالله علیه) را که فرمودند: «هر گاه دشمنان از کسی تعریف و تمجید کردند آن شخص باید نسبت به خودش شک و تردید کند» مدنظر قرار بدهیم، این افراد باید نسبت به رفتار خود تجدیدنظر کنند. *در زمان فتنه، تلویزیون صدای آمریکا و بیبیسی بهعنوان شاخصترین دشمنان نظام اسلامی، با حجم عظیم تبلیغات خود، دست به تحریک مردم ایران زدند و از چهرههایی که از آنها بهعنوان سران فتنه یاد میشود، حمایت کردند و این افراد هم با سکوت خود به عمل دشمن صحه گذاشتند. *افرادی که دشمنان در جریان فتنه از آنها حمایت کردند، در واقع سردمدار جریان انحرافی در کشور بودند. *در مورد آقای خاتمی هم باید گفت که وی در جریان فتنه به مسئولیت خود عمل نکرد، در حالیکه ضروری بود که او در آن مقطع موضعگیری شفافی داشته باشد و بهطور علنی نقطه نظرش را در مورد فتنه و فتنهگران اعلام کند. * البته طی ملاقاتی که هیأت رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با وی داشت، آقای خاتمی گفت که حدود ۳۰ دقیقه بهطور تلفنی با میرحسین موسوی و کروبی صحبت کرده و از آنها خواسته که نامهای بنویسند تا ماجراهای بعد از انتخابات سال گذشته پایان یابد. * این مسأله هیچگاه منجر به یک موضعگیری شفاف از سمت وی نشد و باید گفت که در کارنامه سیاسی این شخص یک اشکال اساسی بزرگ وجود دارد، چراکه آقای خاتمی در زمان فتنه، با توجه به اینکه دشمن نیز بهدنبال فتنهگری بود، موضع خود را اعلام نکرد و از فتنهگران برائت نجست و البته این مسأله تا امروز هم به وقوع نپیوسته است و خاتمی در برابر فتنه، موضع خود را بهطور شفاف بیان نکرده است. *از آنجاییکه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی همچون آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی در فتنه نقش تأثیرگذاری داشتند، ضرورت ایجاب میکند که هر فرد انقلابی نسبت به فتنه اعلام برائت کند، چراکه دشمنان انقلاب در تلاشند تا نظام اسلامی ما را از بین ببرند و برای رسیدن به این هدف حتی رژیم صهیونیستی دست به حذف فیزیکی دانشمندان کشورمان میزند. *بر این اساس باید گفت که بهطور طبیعی از هر فردی که خود را جزو خانواده انقلاب میداند، انتظار میرود که در مقابل جریانات انحرافی، مانند امام (رحمتالله علیه) و مقام معظم رهبری عمل کرده و همانند آیتالله خامنهای که از زمان آغاز فتنه تا امروز بارها به تشریح ایجاد فتنه پرداختند آنها نیز موضع خود را اعلام کنند. *طبیعی است که موضعگیری افراد در قبال مسائل مختلف است که صلاحیت آنها را برای حضور در عرصه فعالیتهای سیاسی همسو با نظام جمهوری اسلامی ایران مشخص میکند، بر این اساس بهنظر میرسد آن چیزی که از سوی آقای خاتمی بهعنوان شرایط برای حضور اصلاحطلبان در عرصه سیاسی کشور بیان شده است موضوعی نیست که در بازار سیاسی کشورمان خریدار داشته باشد و باید گفت که اساسا آقای خاتمی در جایگاهی نیست که بخواهد برای نظام شرط بگذارد. *البته باید توجه کرد که طبق فرمایش امام (رحمتالله علیه) میزان رأی ملت است و این میزان، تنها رایی نیست که از سوی مردم به صندوقهای رأی ریخته میشود، بلکه نظر و قضاوت مردم را هم شامل میشود. *امروز دید، نگاه، عمل و عکسالعمل مردم در قبال سردمداران فتنه۸۸ را همه ملاحظه میکنند و حضور مردم در راهپیماییهایی مانند ۲۲ بهمن شاهدی بر این موضوع است. باید توجه کرد که مردم صاحبان اصلی این انقلاب اسلامی هستند و حسابشان با اقشاری مانند نیروهای مسلح فرق میکند و زمانیکه اکثریت قاطع ملت نسبت به انحرافات و کجیها از خود عکسالعمل نشان میدهند، ملاک اساسی و قضاوتی مهم برای جایگاه فتنهگران در سطح جامعه است |
![]() |
![]() در گفتگو با مهر به سوالاتی پیرامون فعالیتهای پلیس امنیت عمومی پاسخ داد. مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید: *مهمترین چالش و مسائلی که در طول پنج سال فعالیت خود با آن مواجه بودید چه بوده است؟ - سردار احمد روزبهانی: از سال ۸۵ که بنده با حکم سردار احمدی مقدم به عنوان رئیس پلیس امنیت عمومی نیروی انتظامی منصوب شدم تصور همگان براین بود که پلیس بدون هیچگونه کارعلمی و تحقیقاتی با جرایم و ناهنجاریها برخورد می کند برهمین اساس از همان سال کار تحقیقاتی گسترده ای در نیروی انتظامی آغاز شد و تهاجم فرهنگی در سرلوحه اقدامات قرار گرفت. در این تحقیقات مشخص شد که تهدیدات نرم و تهدیدات فرهنگی حرف اول را در جامعه می زند و نخبگان، جوانان و نوجوانان را هدف گرفته است زیرا در طول هشت سال دفاع مقدس دشمن نتوانست با جنگ سخت حریف ایران شود برهمین اساس کارشناسان سیاسی و نظامی کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که به جای بمب و موشک باید بر روی جوانان ایران کار کرد. دشمنان با اقدامات خود در سالهای اخیر تلاش کردند تا غیرت دینی را از جوانان ایرانی بگیرند برهمین اساس طرحهای امنیت اخلاقی و اجتماعی از اواخر سال ۸۵ در کشور کلید خورد و اقداماتی از جمله برخورد با معتادان، اراذل و اوباش، بدحجابی، مزاحمان نوامیس، آلودگی صوتی و ... آغاز شد. قبل از اجرای این طرح مردم اراذل و اوباش را در کوچه و خیابان می دیدند و برخلاف آسیبهایی که از سوی این افراد متوجهشان می شد به علت ترس از آنان هیچ شکایتی به پلیس نمی کردند اما با اجرای طرحهای امنیت اخلاقی و دستگیری اراذل و اوباش مردم جرات و جسارت شکایت پیدا کردند. از آنجا بود که جرایم بسیاری از این افراد برای پلیس آشکار شد و آنان را به اشد مجازات رساند. اکنون دیگر مردم در محلهای زندگی خود اراذل و اوباش نمی بینند و حتی اگر مواردی نیز باشد با گزارش مردم پلیس با آنها برخورد قاطع می کند. * دلیل آفتابه انداختن به گردن اراذل و اوباش در زمان اجرای طرح برخورد با ارذل و اوباش چه بود؟ - در برخی از مراحل اجرای این طرح مردم به دلیل شدت آسیبی که از سوی این افراد دیده بودند خود اقدام به چنین کارهایی می کردند. زمانی که با حکم مرجع قضایی اراذل و اوباش نامدار در سطح محلات خود گردانده شدند تا هیمنه آنان در برابر مردم شکسته شود مردم اقدام به انداختن آفتابه به گردن آنان کردند که ماموران نیز به علت همدردی با آنان هیچ مخالفتی نکردند. اگر با حکم مقام قضایی بنا باشد برای شکستن هیمنه هر متهمی وی را در محله ها بچرخانیم باز این کار را انجام می دهیم زیرا گرفتن متهمان از درب منزل و بردن آنان موجب می شود که هیچکس از دستگیری آنان مطلع نشود و جرات شکایت پیدا نکند. * آیا هر فردی که در کوچه و خیابان دعوا کند از نظر پلیس اراذل و اوباش محسوب می شود؟ - این گونه نیست که اگر کسی به هر دلیلی یکبار دعوا می کند از نظر پلیس ارذل و اوباش به حساب آید بلکه اراذل و اوباش افرادی هستند که مشروب خواری می کنند، عربده کشی کرده و راه بندان می کنند و با باج گیری و ضرب و شتم نوچه گیری می کنند و حتی در مواردی نیز تجاوز به عنف داشته و مواد مخدر نیز می فروشند اما اگر حواسمان نباشد، همین سر کوچه ایستادنهای جوانان و دعواهایشان موجب می شود تا روزی یک ارذل و اوباش نامدار شوند. * نیروی انتظامی در اجرای طرح برخورد با بدحجابی چه وظایفی به عهده داشت و چه اهدافی را دنبال می کرد؟ - از سال ۸۶ پس از انجام کارهای تحقیقاتی برخورد با افراد بدحجاب و بدپوشش در کشور آغاز شد که اگر اقدامات آن زمان نبود اکنون وضعیت حجاب در کشور بسیار وخیم بود. در آن زمان کشورهای غربی برای ترویج بدپوششی در کشور انواع مدهای غربی را از طریق اینترنت و ماهواره ترویج می کردند اما پلیس توانست با اجرای این طرحها و فعالیت گشتهای ارشاد وضعیت را ثابت نگه دارد و از پیشرفت بدپوششی در کشور جلوگیری کند. نیروی انتظامی در اجرای طرح برخورد با بدحجابی بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازان اسلامی عمل کرد و هیچ اقدامی را خارج از این چارچوب انجام نداد. در سالهای ۸۵ و ۸۶ برخی افراد در قالب تولید کننده پوشاک مدهایی را طراحی کرده و به بازار می فرستادند که با اصول دینی ما سازگار نبوده و مروج پوشش غربی بود. در واقع این اقدامات موجب شده بود بسیاری از زنان و دختران نتوانند لباسی مناسب و راحت برای خود پیدا کنند. در طول آن سالها بسیاری از طراحهای داخلی لباس دست از کار کشیده بودند و به طراحی لباسهایی می پرداختند که برای بسیاری از خانواده های اسلامی متناسب نبود برهمین اساس با جلساتی که با طراحان داخلی گذاشته شد وضعیت ویترینها و لباسها بسیار بهبود یافت. اکنون در بحث تهدیدات فرهنگی یکی از مسائلی که مورد هدف دشمنان قرار دارد پوشش زنان و مردان در سطح جامعه است. دشمنان تلاش دارند ملیت، مذهب و مکتب جوانان را بگیرند که این اقدامات خود را از تغییر لباس، پوشش و آرایش مو و صورت جوانان آغاز کرده اند. * پلیس امنیت اخلاقی در اجرای طرح عفاف و حجاب چه نقشی داشت؟ - بحث طرح عفاف و حجاب در سال ۸۵ از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وظیفه ۲۶ دستگاه را در زمینه اجرای این طرح مشخص کرد که ۲۱ بند این طرح به نیروی انتظامی اختصاص دارد. بسیاری از افراد عنوان می کنند که چرا نیروی انتظامی در این بحث به طور گسترده وارد شده در حالی که باید بگویند چرا بقیه دستگاهها در این زمینه کم کاری کرده اند. نیروی انتظامی از سال ۸۵ تا کنون در صدها هزار مدرسه، دانشگاه و مدرسه نمایشگاههایی در خصوص طرح عفاف و حجاب برگزار و کار فرهنگی در این زمینه شروع کرده که تا دوسال آینده می توان خروجی آن را مشاهده کرد. از سوی دیگر پلیس نمی تواند منتظر اقدامات سایر دستگاهها در این زمینه بماند و یا بگوید چون کار فرهنگی در کشور انجام نشده پلیس نیز اقدامی انجام نمی دهد. برهمین اساس وقتی پلیس در چارچوب قانون کار می کند هیچکس نمی تواند ایرادی به کار پلیس بگیرد. هر طرحی که در یک کشور ۷۰ میلیونی بخواهد اجرا شود قطعا با برخی مخالفتها مواجه می شود به نحوی که در اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش و مواد فروشان نیز تعدادی از افراد مخالف بودند اما مردم با تماسهای خود و تشکر از پلیس امنیت اخلاقی نشان دادند که اجرای این طرحها بسیار موثر بوده است. اکنون پلیس صحبتهای رئیس جمهور را سرلوحه کار خود قرار داده و طرحهای خود را مانند سابق اجرا می کند و با افرادی که مانکن گونه بیرون می آیند برخورد می کند اما مانند گذشته به اطلاع رسانی در خصوص اجرای طرحها نمی پردازد. * پلیس پس از انقلاب همواره با معضل واردات قاچاق و تولید مشروبات الکلی مواجه بوده است. در این رابطه چه تمهیداتی بکار گرفتید؟ - در سالهای گذشته شاهد ورود گسترده مشروبات الکلی به کشور بودیم به نحوی که مشروبات الکلی پس از گذشت تنها چهار روز از تولید با هدایت افرادی در خارج از مرزها به کشور وارد می شد و بدون دریافت کوچکترین مبلغی در اختیار فروشندگان قرار می گرفت و پس از فروش کامل پول به فروشنده اصلی پرداخت می شد. دشمنان سعی داشتند با هر قیمتی مشروبات الکلی را به کشور وارد کرده و با ایجاد دسترسی آسان جوانان را مشروب خوار کنند برهمین اساس پلیس با کارهای اطلاعاتی گسترده اقدام به کشف باندهای توزیع مشروبات کرد تا با این فتنه پنهان برخورد کند. برخورد مناسب قوه قضائیه در سالهای اخیر و تشدید قانون برخورد با توزیع کنندگان مشروبات الکلی موجب شده تا ریسک کار برای توزیع کنندگان مشروبات بالا رفته و ورود آن به کشور کاهش یابد. * آیا در داخل کشور نیز تولید مشروبات الکلی داریم؟ - سال گذشته تولید مشروبات الکلی دست ساز در کشور صدمات جبران ناپذیری در پی داشت به طوری که در یک مورد باعث مرگ دسته جمعی ۲۵ نفر از مردم شد و تعدادی نیز دچار بیماریهای مختلف شدند. مشروبات الکلی دست ساز به مراتب اثراتی زیانبارتر و خطرناکتر از مشروبات خارجی دارد اما در حال حاضر در کشور مشروبات الکلی که با برند خاصی تولید شود نداریم. * همچنان در کشور شاهد فعالیت باندهای فساد هستیم، پلیس برای برخورد با این باندها چه اقداماتی انجام داده است؟ - در هر کشوری باندهای فساد فعالیت می کنند اما در برخی از کشورها فعالیت آنان آزاد بوده و در برخی دیگر نیز محدود است و با آنها برخورد می شود. متاسفانه در ایران همواره افرادی هستند که این باندها را تشکیل داده و بر روی دختران و زنان فراری سرمایه گذاری می کنند و با شکار آنان اقدام به توسعه باندهای خود می کنند اما در برخی از موارد نیز خود افراد به دنبال این باندها رفته و به آنان می پیوندند. پلیس همواره اقدام به شناسایی و برخورد با این باندها کرده است و همچنان نیز اقدامات خود را در این زمینه ادامه می دهد. * آیا تا کنون مواردی از قاچاق زنان و دختران به کشورهای دیگر داشته ایم؟ - هیچگاه نمی توان فردی را به زور به کشوری دیگر برد بلکه بعضا افراد خود در قالب مسافر به کشورهای دیگر رفته و در آنجا به کارهای فساد می پردازند. بیشتر مورادی که به فساد دختران و زنان در کشورهای دیگر منجر می شود دعوت به کار در موسسات است. برخی از موسسات اقدام به انتشار آگهی استخدام دختران در شکل و ظاهر خاص و اعزام آنان به کشورهای دیگر می کنند و در این کارها بیشتر از اینکه به کار و حرفه دختران توجه شود ظاهر آنان مد نظر قرار می گیرد. در حالی که توجه بیش از حد به ظاهر دختران در دعوت به کار باید برای آنان سوال برانگیز شود بسیاری از دختران به علت جذابیتی که اشتغال در خارج از کشور برای آنها دارد به این موضوع بی توجه هستند. * پلیس برای مقابله با تهدیداتی که از آن به جنگ نرم تعبیر می شود چه تمهیداتی اندیشیده است؟ دشمنان فضایی را در کشور فراهم کرده اند تا هوس نهفته جوانان را از طریق فضای مجازی، ماهواره، شرکت در پارتی های شبانه، رعایت نکردن شئونات، دوست یابی غلط، دیر آمدن به خانه و ... بیدار کند و موجب بروز چنین روابطی شود. بسیاری تصور می کنند پلیس در برخورد با این مشکلات مخالف کارهای فرهنگی است اما پلیس به علت برخورد مستقیم با فساد و اقدامات مجرمانه بیش از هر فرد دیگری خلا موجود در این زمینه را احساس می کند. برخی از مسائل در کشور نیازمند کارهای فرهنگی هستند که متاسفانه همه چشمانشان را بر روی این موضوع بسته اند. مسئولان با اقدامات فرهنگی و خانواده ها با پیگیری و نظارت خود باید جوانان را در رابطه با تهاجم فرهنگی و تهدیدات نرم آگاه کنند زیرا در جنگ سخت دشمن با اولین شلیک آغاز آن را اعلام کرد اما در جنگ نرم زمانی متوجه آغاز آن می شویم که جوانانمان به پای دار رفته باشند. کشته های جنگ سخت شهید محسوب می شدند اما کشته های جنگ نرم ننگ محسوب شده و موجب سرافکندگی خانواده ها می شود. * با توجه به فعالیت گروههای شیطان پرستی در کشور چه اقداماتی تا کنون برای شناسایی این گروهها انجام شده است؟ - گروههای مبتذل غربی و شیطان پرستی مانند هر کشور دیگری در ایران نیز وجود دارد اما برخوردهای پلیس با مروجان این گروهها موجب شده تا در سالهای اخیر تعداد آنان بسیار کاهش یابد. استفاده کنندگان از آرمها و علائم گروههای مبتذل غربی و گروههای شیطان پرستی در کشور به دو دسته تقسیم می شوند که دسته اول افرادی هستند که بدون اطلاع و تنها به علت جذابیت از این علائم استفاده می کنند اما دسته دیگر کسانی هستند که آگاهی کامل از این گروهها دارند و با اهدف خاص اقدام به این کار می کنند. اگر اقدامات فرهنگی در زمینه گروههای شیطان پرستی سریعتر آغاز نشود روزی می رسد که جوانان به صورت سازماندهی شده در این گروهها فعالیت کنند. در حال حاضر فعالیت گروههای مبتذل غربی و شیطان پرستی در کشور جدی نیست اما با ادامه این روند جوانان بیشتری در دام فریب این گروهها گرفتار می شوند. گروههای مبتذل غربی یکی از کانالهای خطرناک تهدیدات نرم است برهمین اساس غفلت پلیس و مسئولان از این گروهها موجب گسترش اقدامات آنان در آینده می شود برهمین اساس در طول سالهای اخیر برخوردهای جدی و قاطعی با محافل شیطان پرستی در کشور انجام شده است. |
![]() | ![]() |
سواستفاده نزدیکان عبدالحمید از مختارنامه اخیرا مولوی "ع ج" طی سخنانی در جمع یکی از روستاهای تایباد به بهانه پخش سریال مختارنامه به تحریک عواطف و احساسات مردم آن روستا پرداخته است. به گزارش زاهدان پرس، این مولوی نزدیک به مولوی عبدالحمید در میان مردم این روستا مدعی شده است که پخش این سریال احساسات اهل سنت را به شدت جریحه دار کرده است و مسئولین باید جلوی پخش چنین سریال های را بگیرند! وی در بخشی دیگر از سخنان تحریک آمیز خود مدعی شده این سریال وحدت بین شیعه و سنی را از بین خواهد برد. گفتنی است گرچه دفتر مولوی عبدالحمید چندی قبل پخش خبر تحریم این سریال را از طرف وی تکذیب کرد ولی برخی اطرافیان عبدالحمید در استانهای مانند گلستان، کردستان و اخیرا تایباد به بهانه پخش سریال مختارنامه تلاش کرده اند خواسته یا ناخواسته احساسات مردم اهل سنت را تحریک کنند. گفتنی است همچنین چندی قبل شبکه وهابی العربیه و سایت جرس وابسته به اتاق فکر فتنه گران لندن نیز تلاش کردند با استناد به سخنان مولوی عبدالحمید درباره سریال مختارنامه دست به اختلاف اندازی بزنند. چندی قبل نیز در اینباره نیز زاهدان پرس نوشت: با وجود استقبال گسترده مردم برای دیدن سریال مختارنامه و همچنین نگاه جامع تاریخی این سریال به حوادث بعد از حادثه کربلا و همزمان با پخش این سریال به زیان عربی سایت العربیه وابسته به شاهزادگان وهابی آل سعود طی مطلبی تلاش کرد که این سریال را مورد انتقاد گسترده اهل سنت ایران نشان داد! این سایت وهابی با نقل خبر زاهدان پرس راجع مطلب انتقاد آمیز سایت میجد مکی راهدان درباره مختارنامه تلاش کرد که نظر مولوی عبدالحمید را به کل جامعه اهل سنت ایران نسبت بدهد و تیتری همچون: " سریال "مختار نامه" انتقاد های اهل سنت ایران را بر می انگیزد" برای تحریک افکار عمومی برای این مطلب انتخاب کرد. در همین حال سایت جرس متعلق به اتاق فکر فتنه گران لندن نشین نیز در اقدامی مشابه تلاش کرد نشان بدهد که سریال مختارنامه با انتقادات گسترده اهل سنت روبه رو شده است. این سایت فتنه گر نیز با درج خبر زاهدان پرس راجع به انتقاد سایت مسجد مکی از سریال مختارنامه در ادعای جالب نوشت: سالهای اخیر، علاوه بر حرکاتی در جهت اختلاف افکنی بین فِرَقِ اسلامی، فشار زیادی بر فعالان اهل تسنن و رهبران اهل سنتِ ایران از طرف حکومت وارد شده است. |
![]() | ![]() |
مژده آیتالله بهجت به یک طلبه غیرایرانی مرحوم آیتالله العظمی بهجت به یکی از طلاب غیرایرانی که قصد رها کردن درس و بحث و بازگشت به کشور خود را داشته میفرمایند: هر چند از اینجا می روی، اما برمیگردی و ادامه تحصیل میدهی، اما آن موقع من در دنیا نیستم. به گزارش حوزه نیوز، طلاب مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی(مدرسه علمیه المهدی)، وابسته به جامعةالمصطفی که از خانه و خانوادههای خود دل کندهاند و برای فراگیری علوم دینی به ایران اسلامی میآیند، به دلیل ناآشنایی با زبان و فرهنگ منطقه، ممکن است سرخورده شده و شادابی ونشاط اولیه را از دست بدهند. معاونت فرهنگی-تربیتی این مرکز، با برنامههای خود، تلاش در زنده نگهداشتن روحیه و نشاط آنان دارد. متن زیر گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی سنجری، معاون فرهنگی-تربیتی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی است که خدمت خوانندگان ارائه میگردد. * برنامههای فرهنگی، برای ایجاد نشاط در طلاب با توجه به این که طلاب غیر ایرانی برای تحصیل از خانوادههای خود جدا شدهاند، اگر تفریحاتی برای آنان ایجاد نکنیم، ممکن است پس از چند مدت، نشاط خود را از دست داده و شاید هم بخواهند به کشور خود باز گردند. برای ایجاد انگیزه و نشاط در آنها به طور میانگین، هر هفته یک اردوی یک روزه و هر سال سه اردوی بلند مدت برگزار میشود. * پا برهنه در دیار عاشقان در اردوهای بلند مدت، طلاب علاوه بر جنبه فرهنگی، به مسائل علمی نیز میپردازند. به طوری که در اردوهای شمال کشور، مبحث مهدویت و در اردوی مشهد مقدس واقعه غدیر از دیدگاه اهل سنت بررسی میگردد. همچنین در اردوی جنوب نیز که با استقبال خوب طلاب همراه است، بدون این که کسی به آنها گفته باشد، کفشهای خود را درآورده و پا برهنه بر خاک مناطق جنگی قدم گذاشته و ارتباط معنوی با شهداء برقرار مینمایند. * برنامههای تربیتی مدرسه این برنامهها بر اساس سنجش تواناییهای دینی و معرفتی طلاب ارائه میشود که یکی از آنها، اخلاق ملیتی است. در این برنامه، اساتید اخلاق با روشها و شیوههای یکسان، هر کدام برای طلاب یک ملیت و یا چند ملیت خاص، انتخاب میشوند. استقبال طلاب از این برنامه به گونهای است که طلبه یک ساعت پیش از حضور استاد حاضر شده و منتظر شروع کلاس میمانند و یا پس از رفتن از این مدرسه، دوباره بر درس همان استاد حاضر میگردند. علاوه بر حضور این اساتید اخلاق ملیتی بالغ بر هفده مشاور ملیتی نیز در میان طلاب حضور دارند که طلاب هر ملیت، مشکلات خود را با مشاور خود بیان کرده و اگر فردی نیاز به مشاوره بیشتری داشته باشند، مشاور توانمندی برای آنان در نظر گرفته میشود. * انتظار جامعةالمصطفی از مدرسه المهدی(عج) با توجه به انتظارات جامعةالمصطفی از طلاب غیر ایرانی در این مدرسه، یک دوره کامل احکام، اعتقادات شیعه، مفاهیم قرآن و اخلاق برای توانمندی طلاب برگزار میشود تا این افراد در زمان بازگشت، بتوانند کارهای دینی و فرهنگی را به خوبی انجام دهند. دورههای آموزش خوشنویسی، کلاسهای متفاوت قرآنی با سبکهای مختلف، کلاسهای هفتگی اخلاق با حضور اساتید اخلاق برتر از دیگر برنامههای تربیتی این مدرسه است. همچنین با توجه به نقش اساتید در تربیت طلاب، برنامههایی برای افزایش آگاهی و دانشافزایی این اساتید در مسائل مختلف برگزار میشود تا بتوانند پاسخگوی طلاب باشند. * ریختن اشک شوق با شنیدن معارف الهی این طلاب تشنه معارف دینی و اخلاقی هستند و در کلاسهای خود با دقت به سخنان اساتید گوش میدهند. اشتیاق و توجه آنها به این مباحث به اندازهای است که با شنیدن آن، اشک در چشمانشان جمع میشود. حتی بنده که پس از نماز مغرب و عشا چند دقیقهای برای آنها سخنرانی میکنم، آن را ضبط کرده و نکات لازم را یادداشت میکنند که این اشتیاق احساس مسئولیت ما را افزایش میدهد. در مناسبتهای مذهبی نیز طلاب استقبال با شکوهی دارند به طوری که نمیگذارند حتی یکی از آیینها قضا شود. البته این مراسمها، صرفاً اجرای برنامه نیست، بلکه به طلاب آموزش اجرای برنامه میدهیم. به این صورت که در مناسبتها، کار را بر عهده چند ملیت واگذار میکنیم تا نحوه برگزاری آیینهای مذهبی را بیاموزند. * تربیت جسم در کنار تربیت روح در کنار برنامههای تربیتی، برای جسم طلاب نیز برنامههایی در نظر گرفته شده و طلاب میتوانند در رشتههای بدنسازی، رزمآوران، شنا، فوتسال، والیبال و تنیس روی میز به پرورش جسم خود بپردازند. یکی از مشکلات طلاب این مدرسه، ندانستن زبان فارسی است، لذا در این شرایط باید مهربانی در اوج خود باشد که بدون کلام، بتوانیم با آنها صمیمی باشیم. مشکل دیگر اختلاف فرهنگ است که ما برای یادگیری بهتر زبان فارسی طلاب، تعدادی طلاب را با ملیتهای متفاوت که فرهنگها و زبانهای مختلفی دارند، در یک اتاق جمع میکنیم. هرچند در این شرایط ممکن است اختلافاتی درمیان آنها ایجاد کند. اما باید گفت: با توجه به رابطه صمیمی طلاب، یک مورد هم نزاع میان آنها تاکنون مشاهده نشده است. * مژده آیتالله العظمی بهجت(ره) به یک طلبه غیر ایرانی یکی از طلاب مدرسه، پیش از حضور در جامعةالمصطفی، با ویزای زیارتی به قم میآید و در این مراسم با آیتالله العظمی بهجت آشنا میشود. معظمله به طلبه میگوید، هرچند تو میروی اما برای طلبگی باز میگردی، ولی زمانی که میآیی من نیستم. این طلبه میگفت: «زمانی که از سوی جامعةالمصطفی برای تحصیل در ایران انتخاب شدم و ویزای من نیز گرفته شد، یک روز پیش از حضور من در این کشور، حضرت آیتالله بهجت از دنیا رفته بود». طلبهای هم بود که امام خمینی(ره) در عالم رویا او را برای تحصیل به قم دعوت میکند. * میخواست پای مقام معظم رهبری را ببوسد طلبهای الجزایری در این مدرسه مشغول تحصیل میباشد که پس از اردویی که به مناطق جنگی رفت، عاشق ولایت فقیه شد. در سفر مقام معظم رهبری به قم این طلبه گفت: «من باید هر جور که شده، پای آقا را ببوسیم». برای این کار با افراد زیادی رایزنی کرد و با بیت ایشان نیز ارتباط برقرار نمود که به این هدف خود برسد که با اصرار دراین موضوع، ظاهراً قولهایی به وی دادهاند. * و اما حرف آخر...! حوزه علمیه و جامعةالمصطفی میتوانند در برنامههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، کمک زیادی به یکدیگر داشته باشند و نکات مثبت را الگوی خود قرار دهند، که این مهم بر تقویت رابطه این دو تاکید میکند. |
![]() | ![]() |
کتابی که دست ریگان را رو کرد! «ران ریگان» کوچکترین پسر «رونالد ریگان» در تازهترین کتابش به بیماری آلزایمر «ریگان» و آغاز این بیماری از دهه 1980 میلادی اشاره کرده است. به گزارش فارس به نقل از سایت یو اس نیوز، وی در فصلی از این کتاب اشاره کرده که برای اولین بار نشانههای بروز این بیماری و فراموشی را در سال 1984 در پدرم مشاهده کردم. بر اساس یادداشتها و اثر مکتوب «ران ریگان» این مسئله توجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان «ریگان» را به خود جلب کرده که «ریگان» در دوره ریاست جمهوریاش مبتلا به این بیماری بوده است. |