![]() | نباید برای ساخت فیلم ارزشی، ارزشها را زیر سؤال برد | ![]() |
تحلیل برخی از خانوادههای شهدا از فیلم «دموکراسی تو روز روشن»/1 نباید برای ساخت فیلم ارزشی، ارزشها را زیر سؤال برد در حالی که نمیتوان حقیقت شهادت و عالم برزخ را به تصویر کشید، فیلم «دموکراسی تو روز روشن» عالیترین وجه ایمانی یک ملت مسلمان و معتقد یعنی شهادت را به تمسخر میگیرد و سعی میکند تصویری مثل دنیا از آخریت و برزخ به نمایش گذارد. این فیلم داستان لحظات آخر زندگی یکی از سرداران جنگ است که ظاهراً تعلقی به دنیا ندارد و بر اثر انفجار بمب تعبیه شده در زیر وسیله نقلیه خود به کما میرود و در اثر حادثه از شهادت، عالم برزخ و آخرین امکان وجودی انسانها که همان مرگ است پرده برداشته است. این در حالی است که نمیتوان حقیقت شهادت و عالم برزخ را به تصویر کشید و در آیه 36 سوره اسرا چنین آمده است که «چیزی را که بدان علم نداری دنبال مکن، زیرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد». دستاندرکاران این فیلم باید به این سؤال اساسی پاسخ دهند که چرا عالیترین وجه ایمانی یک ملت مسلمان و معتقد یعنی شهادت را اینگونه به تمسخر میگیرند و سعی میکنند تصویری مثل دنیا از آخریت و برزخ به نمایش گذارند؟ هدف نهایی از این اثر تفسیری است دنیایی از رازهای متعالی مرگ استفاده از رایانه برای حساب و کتاب آخرت، استفاده از مانیتور برای نمایش اعمال، ذخیره کردن اطلاعات نامه اعمال انسانها روی فلش مموری، استفاده از یک آسمان خراش به عنوان برزخ، به کار بردن ماشین آخرین مدل جهت انتقال ارواح طیبه شهدا، استفاده از گوشی جهت مکالمه ملائکه مرگ و بکار بردن تعابیری مثل بازیافت در جهت به تصویر کشیدن عالم برزخ، این موارد اگر راززدایی از حقایق معنوی نیست، چه معنای دیگری می تواند داشته باشد؟ در این فیلم مسئله شهادت، ترور، شهادت جانبازان بعد از پایان جنگ، رزمندگان، پاسداران سپاه، سیاستهای نظام و قوانین حاکم بر اجتماع زیر سؤال رفته و کاملاً این فیلم با نگاهی مغرضانه در ذهن مخاطب شبهه پراکنی میکند. مهمترین پیام فیلم، شبهه پراکنی است کارگردان در سراسر فیلم خود بیمحابا به محاکمه شهدا پرداخته و سعی میکند تا قداست شهید را در هم شکسته و ادعا کند که برخلاف تفکر مردم، کشتهشدگان جنگ تحمیلی و عملیات تروریستی (ترور) شهید نیستند اما از نظر اسلام، هر کس به مقام و درجه شهادت نایل آید، به یکی از عالیترین درجات و مراتب انسانی در سیر صعودی خویش نایل میشود. آیا هدف از تولید و نشان دادن این فیلم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به طور واقعی است یا زیر سوال بردن ارزشهای واقعی ملتی شهیدپرور؟!!! اما متاسفانه ما نمونههایی از توهین به خانواده شهدا، مفقودین و مخصوصاً جانبازان عزیز را در فیلم شاهد هستیم. * در فیلم دفاع مقدس، چرا دموکراسی؟ آن هم تو روز روشن نخستین چیزی که در جو فیلم سینمایی مخاطب را به خود جلب میکند عنوان فیلم است که در اول آن نقش میبندد. حال بیندیشیم که در کشوری که حکومت بر حول محور دین و ولایت فقیه میگردد چرا باید ما شاهد دموکراسی آن هم تو روز روشن باشیم؟ آیا میدانید دموکراسی ضد خدا سالاری است؟ خاستگاه پیدایش دموکراسی به عنوان یک نظام سیاسی در غرب به زمانی باز میگردد که ناکارآمدی مسیحیت در پاسخگویی به مشکلات مربوط به جنبههای حیات بشری پیش آمد؛ از این رو، دانشمندان، اندیشمندان و روشنفکران غربی به این نتیجه رسیدند تا حوزه کارکرد و حکمرانی الهی ـ دینی را به حیات فردی انسان محدود کنند و از دایره و دامنه نفوذ آن در اجتماعی و اداره آن بکاهند. بنابراین دو حوزه دیانت و سیاست (اداره اجتماع و نظام سیاسی) از هم جدا شد. پس از جدایی این دو از یکدیگر با این پرسش مواجه شدند حالا که خدا و کلیسا در امور اجتماع نقشی ایفا نمیکند حکومت غیردینی را باید به چه کسی سپرد؟ در پاسخ به این سؤال به دو نتیجه و راه حل یعنی «حکومت دموکراسی» و «حکومت استبدادی» رسیدند. میان دو شیوه حکومت، حکومت دموکراسی گزینهای بود که اروپاییان را به خود جلب کرد و حکومت مردم بر مردم بر حکومت استبدادی فردی ترجیج داده شد. بنابراین مردم سالاری یا حکومت مردمی مبتنی بر جدایی دین از سیاست پدید آمده است و ظاهراً انگیزه انتخاب این شیوه و روش اداره اجتماع و نظام سیاسی این است که امکان اجتماع دین و سیاست وجود ندارد و در واقع دموکراسی همان معنای ضد خداسالاری را به خود گرفت. *خط قرمزهای دموکراسی در قرآن کریم اسلام به جهت کلینگری توحیدیاش هیچ بخشی را از دایره آموزههای دینی بیرون نمیداند و هیچ محدوده خالی را برای حضور بیگانگان و نامحرمان قائل نشده است و در همه زمینهها و جنبههای فردی و اجتماعی حضور پررنگی دارد. در آیه 25 سوره حدید میخوانیم «ما پیامبران خود را با دلایل روشن به سوی مردم فرستادیم و همراه آنان کتاب و میزان فرو فرستادیم تا اینکه مردم عدل و قسط را خود بر پایه آموزهها و دستورهای فرو فرستاده شده به پا دارند». این آیه شریفه اشاره دارد به اینکه خداوند متعال به منظور برقراری عدالت در جامعه انسانی، قوانینی وضع کرده و آنها را به وسیله پیامبران به شکل کتابهای آسمانی و قوانین الهی بیان کرده است؛ تا پیامبران به کمک مردم بتوانند در جامعه قیام و عدالت را برپا کنند. پیامبران به مردم میآموزند که چگونه در راستای نظام تکاملی هستی و سعادت و خوشبختی خود گام بردارند و چگونه میتوانند از ابزارهای موجود دنیوی برای ساخت دنیایی آباد اقدام کنند. چون یکی از اهداف خلقت و آفرینش انسان آن است که زمین را آبادان کند و در عمران آن بکوشد. آبادانی زمین نیز نیازمند برنامه و سیاستهای راهبردی و راهکارهای زیادی است که در آیات الهی بیان شده است. آیات دیگری هم از جمله آیات 58 ـ 60 سوره نساء، ناظر به دخالت دین و پیامبران در مسایل حکومتی ـ قضایی و اجرایی است. *نشان دادن فرشته مرگ در لباس فیلم صهیونیستی ماتریکس نشان دادن فرشته مرگ در فیلم دموکراسی تو روز روشن در لباس فیلم صهیونیستی ماتریکس که شبیه لباس کشیشهاست. در روایت در نهی از پوشیدن لباسهای دشمنان و امثال آن داریم که امیرالمومنین علی علیهالسلام فرمود در بحارالانوار، جلد 78، ص 93 «کسی که خود را شبیه قومی کند، نزدیک است که از آنان به شمار آید». امام صادق علیهالسلام نیز در عللالشرایع ـ ح 348 فرمودند «خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راههای دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت. * توهین به شهدای مفقود در صحنهای که پدر شهید عکس شهید جوادی را نشان میدهد سردار ستوده در ذهن خود میگوید که این هم احتمالا از همان ته چادریهاست یعنی ترسیده است و به ته چادر که امن بوده رفته و در حال حاضر از خجالت و شرمساری نمیخواهد جنازهاش پیدا شود. * نشان دادن شهادت مثل خودکشی در سکانسی (که از سوی کارگردان، مهمترین سکانس فیلم مطرح میشود) ستوده با گذاشتن تفنگ به سمت خودش که مثل خودکشی است از فرشته میخواهد تا با شلیک گلولهای به جان او پایان دهد که فرشته امتناع میورزد. برای مخاطب سوال ایجاد میشود چرا بدون وقفه، ستوده این کار را انجام داد؟ آیا این فیلم، این پیام را به من میفهماند که هر رزمندهای در جنگ گمان می کرد کشته شدن به هر شکل و در هر شرایط، شهادت محسوب محسوب میشد؟ و این نشان دادن درک ضعیف و فقدان آگاهی سرداران یا رزمندگان از مفهوم واقعی شهید و شهادت است؟ طبق آیات قرآن کریم خداوند انگیزه جهاد را معرفی کرده است که تنها مؤمنان هستند که در راه خدا پیکار میکنند. در آیه 10ـ 12سوره سوره صف آمده است: ای کسانی که ایمان آوردهاید، آیا شما را به تجارتی که از عذاب دردآور رهاییتان دهد راه بنمایم؟ به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید، و در راه خدا با مال و جان خویش جهاد کنید. و این برای شما بهتر است، اگر دانا باشید. گناهان شما را میآمرزد و به بهشتهایی که درونش نهرها جاری است و نیز خانههایی خوش و پاکیزه در بهشتهای جاوید داخل میکند، و این پیروزی بزرگی است. کارگردان در همان لحظات ابتدایی فیلم با به تصویر در آوردن این صحنه، توهینهای خود را به رزمندگان و کسانی که در جنگ از جان خود به خاطر حفظ ارزشها گذاشتهاند، آغاز میکند. |