برایم مهم نبود بعد از شاه چه نظامی بیاید

برایم مهم نبود بعد از شاه چه نظامی بیاید

گرچه رهنورد در آن مصاحبه گفته است که پس از طی مراحل مختلف، نهایتاً «آزادانه به اسلام روی آوردم» اما در ظاهر، این اسلام تفاوت هایی باآنچه ما «اسلام ناب» می خوانیم دارد.

: همه ما بسیاری از افراد را می شناسیم که خود را مسلمان می خوانند و از نظر فقهی نیز چنین است، ولی وقتی پای بررسی اعتقادات آنان وسط می آید، روشن می شود که آنچه آنان اسلام می خوانند و بدان معتقدند، مجموعه ای از عقاید غلط و صحیح و راست و ناراست است که با هم تلفیق شده و معجونی به وجود آورده که حتی اگر در ظاهر، اسلام باشد ولی دست کم در حقیقت نمی توان آن را چیزی جز التقاط نامید و طبیعی است که از چنین اعتقاداتی نباید انتظار بروز «عمل صالح» داشت.
سال قبل که سخنان شهید دیالمه راجع به برخی عقاید غلط و انحرافی زهرا رهنورد بازانتشار یافت، خیلی از نگاه ها به آن سمت خیره شد ولی به دلیل انبوه مسائل، واکاوی درستی در این باب صورت نگرفت. دراین نوشته نیز به طور اجمال فقط به یک گوشه از این مسئله پرداخته خواهد شد: ریشه ها و شرایط ایجاد عقاید کنونی در زهرا رهنورد.
شاید هیچ منبعی در این باره بهتر از سخنان خود رهنورد نباشد. او در مصاحبه ای که سال ها پش انجام داده و در کتاب سیاستمداران جوان منتشر شده (سیاستمداران جوان، انتشارات اطلاعات، صفحات 253 تا 246) مفصلاً راجع به دوران کودکی و جوانی خود سخن گفته است. ما نیز مروری اجمالی خواهیم داشت بر سخنان او در همین مصاحبه.
گرچه رهنورد در آن مصاحبه گفته است که پس از طی مراحل مختلف، نهایتاً «آزادانه به اسلام روی آوردم» اما در ظاهر، این اسلام تفاوت هایی باآنچه ما «اسلام ناب» می خوانیم دارد. در ادامه ریشه های این مسئله روشن تر خواهد شد.

* تأثیر خانقاه و تصوف

اولین ریشه های این مطلب به محل تولد او بر می گردد که ظاهراً نقشی جدی در رویکر غیر متشرعانه او به دین داشته و به اذعان خودش بسیار بر او مؤثر بوده است: «در خانواده ای سنتی و مدرن در محله ای قدیمی سنتی با نام ظهیرالاسلام نزدیک خانقاه صفی علیشاه به دنیا آمدم. خانقاهی که مخصوص دراویش و عرفا بود و تأثیر زیادی روی من می گذاشت. در خانواده ما سنت های بسیار قدیمی و در کنار آن تمام تکاپوهای نوآوری وجود داشت.»

* سنتیِ مدرن!
خانه رهنورد هم خانواده ای بزرگ را در خود جای داده بوده، خانواده ای که در عین «سنتی» بودن، (یعنی رعایت و دل بستن به برخی ظواهر) «مدرن» هم بوده است: «زیبایی های سنتی خانواده، چراغ های لاله مانند و شمایل حضرت علی (علیه السلام)، همه ذهن مرا پر کرده بود و من را عاشق آنها کرده بود. اما خب همواره از سنت های پوسیده بدم می آمد و همیشه در مبارزه بودم. اما در خانواده نوآوری هم بود و آن هم به دلیل وجود نظامی در خانواده بود (پدر و دایی های رهنورد، نظامی بوده اند). اما یک نکته عجیب در این خانواده بود و آن اینکه در متافیزیک غرق بود. یعنی از صبح تا شب به کام ما متافیزیک ریخته می شد. از داستان های بسیار عجیب و غریب، از ورود ائمه به خانه، از خواب های مقدس. ما تمام مدت در این چیزها غرق بودیم، ولی در عین حال نوآوری های عجیب و غریب هم داشت. مثلاً به حجاب اعتقادی نداشت، می گفت چیز بی خودی است

* دانشجوی بدون خط قرمز
گذشته از این محیط، دوره دانشجویی رهنورد هم دوره خاصی بوده که در شکل گیری شخصیتش بسیار مؤثر بوده. دوره ای که در آن برای بسیاری، مبارزه با رژیم، (آن هم در صورتی که تنها به ژستی روشنفکرانه محدود نمی شد) اصل بوده و هر چیز دیگر فرع: «آن موقعی که دانشجو بودم هیچ خط قرمزی برای خودم نداشتم. فقط آزادیخواه بودم. ... تمام فکر و ذکرم این بود که رژیم شاه را براندازیم و رژیم خوبی بیاوریم که آزادیخواه باشد. حالا چه رژیمی باشد اصلاً مهم نبود. در هر تظاهراتی هم شرکت می کردیم. هم مارکسیست ها، هم ملّی ها و هم مسلمان ها.»
و البته نباید فراموش کرد که همین موضوع اصل گرفتن مبارزه، یکی از عللی بوده که افراد بسیاری را وارد حیطه عمل زدگی افراطی و التقاط عقیدتی نیز می کرده است، چرا که از نظر آنان فقط چیزی موجّه و درست بوده که مبارزه را توجیه می کرده: «خود من در یک فاصله کاملاً بی اعتقاد بودم. نه دین سنتی مادرم و مادربزرگم را قبول داشتم نه هیچ چیز دیگر. ... آن دین را نمی پسندیدم. به نظر من نمی توانست براندازی کند. مسئله من این بود. به این نتیجه رسیده بودم که با اعتقادات خانواده ام کاری نمی توان از پیش برد.»

* روشنفکر روشنفکر دوست!
رهنورد در این مصاحبه از گرایش های روشنفکری خود هم خبر داده است: «من همان اندازه که مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم می خواندم، اسلام هم می خواندم. به دنبال حقیقت و زیبایی بودم. هر جا که باشد. تمام آثار سارتر، مارکس و روشنفکران ایرانی و فروغ فرخزاد و محمد حقوقی را می خواندم.»
و ظاهراً همین گرایش عمیق بوده که او را به همکاری مطبوعاتی با احمد شاملو هم کشانده است. بگذریم که رهنورد سعی دارد از احمد شاملو (با آن همه روابط جفت و طاق با رژیم) چهره ای مبارز تصویر کند: «اولین روزنامه نگاری خودم را با احمد شاملو انجام دادم. مجله "توشه" که شاملو سردبیرش بود. روزی در راه تابلوی نشریه اش را دیدم. می دانستم که نشریه روشنفکری است. یک مقاله نقد نوشتم و رفتم آنجا. دو ساعتی پشت در اتاق سردبیری که هنوز ندیده بودمش و تنها به خاطر مبارز بودنش دوستش می داشتم نشستم، تا راه دادند. وقتی داخل اتاق شدم باز هم سرش را از روی کاغذ بلند نکرد و گفت: دختر، چه کار داری؟ گفتم: یک نقد آورده ام. مطلب را دادم و نشستم. بالاخره خواند و یک مرتبه قیافه اش عوض شد. گفت: دختر، اینها را خودت نوشته ای؟ گفتم: بله، آقا. اینکه چیزی نیست، بهتر از این هم بلدم. تحویل گرفت و گفت: بارک الله. باز هم بنویس و بیاور. همه را چاپ می کنیم. دو تا مقاله دیگر دادم تا اینکه "توشه" توسط رژیم بسته شد.»

* اسلام آوردن مدرن به وسیله هنر
اما در این بین شاید جالب تر از همه، اعتقادیافتن رهنورد به اسلام باشد. او اگرچه نقل کرده که به حسینیه ارشاد رفت و آمد داشته و به کلاس های شهید مطهری و دکتر شریعتی (خصوصاً دکتر شریعتی، حتی در حد کلاس خصوصی) می رفته است، ولی صریحاً اذعان کرده آنچه موجب «معتقد» شدن او شده، مطلب دیگری بوده است: «روزی که مشغول مرتب کردن کتابخانه خواهرم بودم دو تاجزوه دیدم که ترجمه سید حسین نصر [بود] به نام هنر اسلامی. من هیچ تابویی نداشتم. چه هنر کمونیستی و چه اسلامی همه را می خواندم. تا آن را خواندم خیلی خوشم آمد. همانجا در کتابخانه نشستم و تا ظهر اینها را تمام کردم. می خواهم این را بگویم که اولین آشنایی جدی من برای یک اعتقاد اصولی با هنر شروع شد. حتی برادر من که فیزیکدان بود، هرگز نتوانست مثل من به والایی های اسلام پی ببرد، اگرچه فیزیکدان ها بهتر از دیگران می توانند، لیکن زور هنر خیلی عجیب است. ... آن کتاب از هر رمانی شیرین تر و از هر منظره ای زیباتر بود. آن آدم بی شکل از لحاظ اعتقادی، با هنر، معتقد شد. وقتی که دیدم هنر اسلام این است، پس خود اسلام خیلی بالاتر است.»
و از اینجا بود که آنچه او در حسینیه ارشاد می شنید و خودش درک می کرد و آنچه از دریچه هنر می یافت به آنجا برسد که او بگوید: «همه آنها دست به دست هم داد تا امروز یک مسلمان نوگرا باشم.»

* دیدِ عقب مانده انقلاب اسلامی!

و البته چنین بر می آید که این مسلمان بودن از سنخی است که یک هنرمند بیشتر می تواند به آن برسد، حتی بیشتر از یک فیزیکدان! و لذا روشن است که تنها کسانی که نمی توانند به آن برسند عناصر ارتجاعی چون دین شناسان و روحانیون هستند! چرا که آنان دین سنتی دارند. و از همین جهت است که رهنورد نه به چنین دینی که از دل کارشناسی اصیل بیرون بیاید اعتقاد دارد و نه تبعاً از پیاده شدن آن خرسند می شود، به نحوی که حتی انقلاب اسلامی راهم «عقب مانده» می یابد: «تا موقعی که نگاه نوآورانه، مبارزاتی و عرفانی به دین پیدا نکردم، از آن دین سنتی بیزار بودم. ... یاد گرفته بودم ولی دین سنتی نداشتم. یعنی در مقطعی که کسانی دین سنتی داشتند، من اصلاً دین نداشتم. به نظر من نگاه اسلام در کشور ما خوب انجام نشده. انقلاب اسلامی بسیار بزرگ بود، بسیار شکوهمند بود ولی متأسفانه نگاه به دین، به جوانی و به معاصر بودن بسیار عقب افتاده است.»
و از همین روست که این مسلمان نو گرا و اسلام شناس نو اندیش! جهت پیشرفت ایران در انتهای مصاحبه پیشنهاداتی مطرح می کند که یکی از آنها این است: «نگاه به اسلام و دین نوآورانه تر شود» و با توجه به آنچه گفته شد می توان دریافت معنای آن چیزی نیست جز تغییر نگاه اصیل و برآمده از اسلام ناب انقلاب اسلامی به جهان.



شکایت فتنه‌گران از مسئولان «فتنه در فتنه» است


شکایت فتنه‌گران از مسئولان «فتنه در فتنه» است

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای در خصوص شکایت فتنه‌گران از برخی مسئولان امنیتی کشور با بیان اینکه این شکایت مصداق «فتنه در فتنه» است، خاطرنشان کرده‌اند که دستگاه‌ قضایی کشور باید مرخصی‌ها و تخفیفات جزایی فتنه‌گران را لغو کند.

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای در خصوص شکایت فتنه‌گران از برخی مسئولان متعهد و خدوم امنیتی کشور با بیان اینکه این شکایت مصداق «فتنه در فتنه» است، خاطرنشان کرده‌اند که دستگاه‌ قضایی کشور باید مرخصی‌ها و تخفیفات جزایی فتنه‌گران را لغو کند.
در بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص نامه 7 تن از عناصر و طراحان اغتشاشات و فتنه 88 خطاب به رئیس قوه قضائیه، آمده است: مردم با بصیرت ایران اسلامی با تبعیت از رهبر عادل، آگاه، هوشیار و عالم کشورمان فتنه‌های پس از انتخابات 22 خرداد 88 را با حضور پرشور خود در راهپیمایی‌های 9 دی و 22 بهمن خنثی کرده و تابوت فتنه‌ "ران را تشییع کردند.
ر ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: پس از گذر از این فتنه و با تمام فرازها و فرودها، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی با همراهی دستگاه قضایی کشورمان مقتدرانه با عناصر اصلی و طراح این فتنه برخورد کردند و دادگاه رسیدگی به اتهامات عوامل این جریان برانداز برگزار شد.
نویسندگان این بیانیه در ادامه تصریح کردند:‌ پس از محرز شدن جرم عوامل فتنه و نیز اعترافات صریح آنان مبنی بر اقدام علیه امنیت کشور، نظام اسلامی کشورمان با استعانت از رهبر معظم انقلاب اسلامی با این عناصر فرصت‌طلب که از چهره‌های اصلاح‌طلب بودند با رافت اسلامی برخورد کرد و مجازات در خور شان آنها لحاظ نشد و در حال حاضر عناصر اصلی و طراح فتنه اخیر در حالی که باید در زندان تاوان اعمال خود را دهند از مرخصی‌های بلندمدت استفاده می‌کنند.
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده است : همانگونه که دادستان محترم تهران طی سخنانی بیان داشت، این عناصر فرصت‌طلب و متهم در اغتشاشات سال گذشته از رافت اسلامی دستگاه قضایی کشورمان سوء استفاده کرده و در حالی که در مرخصی خارج از زندان به سر می‌برند هنوز دست به اقدامات مجرمانه می‌زنند.
در ادامه این بیانیه آمده است: 7 چهره متهم در اغتشاشات اخیر که اکنون به عوامل انتحاری چهره‌های پشت پرده اصلاح‌طلبان تبدیل شده‌اند سعی دارند با نامه‌نگاری و تنظیم شکایت‌نامه بر علیه سربازان گمنام امام زمان(عج)،‌ دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور و نظریه‌پردازان عرصه رسانه، علیه این نهادها و مسئولان خدمتگزار فرافکنی و جای متهم و شاکی را عوض کنند.
نویسندگان این بیانیه در ادامه تصریح کردند: فتنه‌گران باید بدانند که تنظیم اینگونه شکایت‌نامه‌ها بر علیه سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستگاه‌های امنیتی کشور، از قاطعیت برخورد مردم و نهادهای انقلابی کشورمان با فتنه‌گران نمی‌کاهد.
در پایان این بیانیه با تأکید بر اینکه شکایت مذبوحانه فتنه‌گران از مسئولان متعهد و خدوم امنیتی کشور از عجایب روزگار و مصداق «فتنه در فتنه» است، خاطرنشان شده است: جنبش دانشجویی کشور از دستگاه قضایی می‌خواهد که دیگر مجالی به این افراد و جریان‌های معاند ندهد، چون آنان لیاقت شمولیت رافت اسلامی از سوی دستگاه قضایی کشورمان را ندارند و بدون اغماض قوه قضائیه باید تمامی تخفیف‌ها و مرخصی‌های عوامل و عناصر اصلی دخیل در اغتشاشات سال گذشته را ملغی اعلام کند.

مصری ها قرآن را باطله کردند+عکس


مصری ها قرآن را باطله کردند+عکس

اخبار رسیده از مناطق شمالی عراق حاکی از آن است که اخیرا جعبه های میوه ای که از کشور مصر به این مناطق صادر شده، حاوی صفحاتی از قرآن کریم بوده که بجای کاغذ باطله استفاده شده است.

اخبار رسیده از مناطق شمالی عراق حاکی از آن است که اخیرا جعبه های میوه ای که از کشور مصر به این مناطق صادر شده، حاوی صفحاتی از قرآن کریم بوده که بجای کاغذ باطله استفاده شده است.
به گزارش شیعه آنلاین، این در حالی است که یکی از اتهامات و ادعاهای دروغین که همواره توسط سنی های افراطی برای زیر سوال بردن مذهب اهل بیت (ع) مطرح می شود، تحریف قرآن کریم و مورد اهانت قرار دادن این کتاب الهی است.

این بار نیز پایگاه وهابی «سنی نیوز» وابسته به اهل سنت افراطی در ایران که همواره از مدافعان سرسخت تروریست معدوم «عبدالمالک ریگی» بوده، با پخش یک کیلیپ، اتهامات پوچ گذشته را مطرح کرده و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران با هدف اهانت به قرآن کریم، صفحات این کتاب الهی را مانند کاغذ باطله پاره کرده و در جعبه های صادرات میوه به کشورهای همسایه از جمله عراق، مورد استفاده می دهد.


در این کیلیپ یک شیخ وهابی نشان داده می شود که در حال حمله به جمهوری اسلامی ایران است و مدعی می شود که ایران صفحات قرآن کریم را به صورت پاره پاره و مانند کاغذ باطله در جعبه های میوه قرار داده و به مناطق شمالی عراق صادر کرده است.

گفتنی است این کیلیپ در حالی منتشر شده که با کمی دقت نظر می توان به راحتی دروغی بودن آن را فهمید، زیرا با نزدیک شدن دوربین به جعبه های میوه، مشخص می شود که این میوه از مصر به عراق صادر شده و اصلا هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.


در پایان ما نیز این اقدام وقیحانه ی صورت گرفته در کشور مصر، چه عمدی و چه سهوی باشد را محکوم کرده و خواستار بررسی فوری موضوع هستیم.

از سنی های افراطی نیز می خواهیم بجای موشکافی و تلاش برای وارد کردن اتهامات و ادعاهای دروغین علیه پیروان اهل بیت (ع)، کمی وقت خود را صرف مطالعه کتب «صحاح» کنند تا متوجه شوند که برخی احادیث به اصطلاح صحیح موجود در این کتب، مدعی تحریف در قرآن کریم هستند.

دانلود فیلم

دانلود فایل ضمیمه


واکنش منفی اصلاح طلبان به درخواست تاج زاده برای حمایت از نامه گر


واکنش منفی اصلاح طلبان به درخواست تاج زاده برای حمایت از نامه گروه 7

عدم اقبال بدنه عمومی اصلاح طلبان به نامه 7 تن از محکومان حوادث بعد از انتخابات،موجب تحرک های چهره به چهره این افراد ...

عدم اقبال افکار عمومی و بدنه عمومی اصلاح طلبان به نامه 7 تن از محکومان حوادث بعد از انتخابات،موجب تحرک های چهره به چهره این افراد برای جلب حمایت ها شده است.
پس از آن که 7تن ازمحکومان حوادث بعد از انتخابات شامل محسن امین زاده،مصطفی تاج زاده،عبداله رمضان زاده،فیض الله عرب سرخی،محسن صفایی فراهانی،محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی طی نامه ای به رئیس دستگاه قضا از افشاگری سربازان گمنان امام زمان(عج) شکایت کرده بودند،این اقدام با واکنش منفی افکار عمومی و اصلاح طلبان مواجه شده است.
درهمین زمینه گفته می شود مصطفی تاج زاده یکی ازامضاء کنندگان این نامه ضمن تماس ها و مذاکرات متعدد با چهره های مختلف جریان اصلاحات خواستارحمایت آنان از محتوای این نامه شده است.
گفته می شود افردی که با تاج زاده مذاکره داشته اند،با بیان این که مگر نگاشتن این نامه با هماهنگی ما بوده که هم اکنون از ما اعلام حمایت می خواهید،به وی پاسخ منفی داده اند.
از دیگرسو برخی کارشناسان سیاسی معتقدند این نامه صرفا تلاشی از سوی 7 تن از محکومان حوادث بعد از انتخابات برای خدشه وارد ساختن به برخی از اعترافات خود می باشد.

مروری بر عقاید انحرافی رهنورد

مروری بر عقاید انحرافی رهنورد 

 همه ما بسیاری از افراد را می شناسیم که خود را مسلمان می خوانند و از نظر فقهی نیز چنین است، ولی وقتی پای بررسی اعتقادات آنان وسط می آید، روشن می شود که آنچه آنان اسلام می خوانند و بدان معتقدند، مجموعه ای از عقاید غلط و صحیح و راست و ناراست است که با هم تلفیق شده و معجونی به وجود آورده که حتی اگر در ظاهر، اسلام باشد ولی دست کم در حقیقت نمی توان آن را چیزی جز التقاط نامید و طبیعی است که از چنین اعتقاداتی نباید انتظار بروز «عمل صالح» داشت.
سال قبل که سخنان شهید دیالمه راجع به برخی عقاید غلط و انحرافی زهرا رهنورد بازانتشار یافت، خیلی از نگاه ها به آن سمت خیره شد ولی به دلیل انبوه مسائل، واکاوی درستی در این باب صورت نگرفت. دراین نوشته نیز به طور اجمال فقط به یک گوشه از این مسئله پرداخته خواهد شد: ریشه ها و شرایط ایجاد عقاید کنونی در زهرا رهنورد.
شاید هیچ منبعی در این باره بهتر از سخنان خود رهنورد نباشد. او در مصاحبه ای که سال ها پش انجام داده و در کتاب سیاستمداران جوان منتشر شده (سیاستمداران جوان، انتشارات اطلاعات، صفحات 253 تا 246) مفصلاً راجع به دوران کودکی و جوانی خود سخن گفته است. ما نیز مروری اجمالی خواهیم داشت بر سخنان او در همین مصاحبه.
گرچه رهنورد در آن مصاحبه گفته است که پس از طی مراحل مختلف، نهایتاً «آزادانه به اسلام روی آوردم» اما در ظاهر، این اسلام تفاوت هایی باآنچه ما «اسلام ناب» می خوانیم دارد. در ادامه ریشه های این مسئله روشن تر خواهد شد.

* تأثیر خانقاه و تصوف

اولین ریشه های این مطلب به محل تولد او بر می گردد که ظاهراً نقشی جدی در رویکر غیر متشرعانه او به دین داشته و به اذعان خودش بسیار بر او مؤثر بوده است: «در خانواده ای سنتی و مدرن در محله ای قدیمی سنتی با نام ظهیرالاسلام نزدیک خانقاه صفی علیشاه به دنیا آمدم. خانقاهی که مخصوص دراویش و عرفا بود و تأثیر زیادی روی من می گذاشت. در خانواده ما سنت های بسیار قدیمی و در کنار آن تمام تکاپوهای نوآوری وجود داشت.»

* سنتیِ مدرن!
خانه رهنورد هم خانواده ای بزرگ را در خود جای داده بوده، خانواده ای که در عین «سنتی» بودن، (یعنی رعایت و دل بستن به برخی ظواهر) «مدرن» هم بوده است: «زیبایی های سنتی خانواده، چراغ های لاله مانند و شمایل حضرت علی (علیه السلام)، همه ذهن مرا پر کرده بود و من را عاشق آنها کرده بود. اما خب همواره از سنت های پوسیده بدم می آمد و همیشه در مبارزه بودم. اما در خانواده نوآوری هم بود و آن هم به دلیل وجود نظامی در خانواده بود (پدر و دایی های رهنورد، نظامی بوده اند). اما یک نکته عجیب در این خانواده بود و آن اینکه در متافیزیک غرق بود. یعنی از صبح تا شب به کام ما متافیزیک ریخته می شد. از داستان های بسیار عجیب و غریب، از ورود ائمه به خانه، از خواب های مقدس. ما تمام مدت در این چیزها غرق بودیم، ولی در عین حال نوآوری های عجیب و غریب هم داشت. مثلاً به حجاب اعتقادی نداشت، می گفت چیز بی خودی است

* دانشجوی بدون خط قرمز
گذشته از این محیط، دوره دانشجویی رهنورد هم دوره خاصی بوده که در شکل گیری شخصیتش بسیار مؤثر بوده. دوره ای که در آن برای بسیاری، مبارزه با رژیم، (آن هم در صورتی که تنها به ژستی روشنفکرانه محدود نمی شد) اصل بوده و هر چیز دیگر فرع: «آن موقعی که دانشجو بودم هیچ خط قرمزی برای خودم نداشتم. فقط آزادیخواه بودم. ... تمام فکر و ذکرم این بود که رژیم شاه را براندازیم و رژیم خوبی بیاوریم که آزادیخواه باشد. حالا چه رژیمی باشد اصلاً مهم نبود. در هر تظاهراتی هم شرکت می کردیم. هم مارکسیست ها، هم ملّی ها و هم مسلمان ها.»
و البته نباید فراموش کرد که همین موضوع اصل گرفتن مبارزه، یکی از عللی بوده که افراد بسیاری را وارد حیطه عمل زدگی افراطی و التقاط عقیدتی نیز می کرده است، چرا که از نظر آنان فقط چیزی موجّه و درست بوده که مبارزه را توجیه می کرده: «خود من در یک فاصله کاملاً بی اعتقاد بودم. نه دین سنتی مادرم و مادربزرگم را قبول داشتم نه هیچ چیز دیگر. ... آن دین را نمی پسندیدم. به نظر من نمی توانست براندازی کند. مسئله من این بود. به این نتیجه رسیده بودم که با اعتقادات خانواده ام کاری نمی توان از پیش برد.»

* روشنفکر روشنفکر دوست!
رهنورد در این مصاحبه از گرایش های روشنفکری خود هم خبر داده است: «من همان اندازه که مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم می خواندم، اسلام هم می خواندم. به دنبال حقیقت و زیبایی بودم. هر جا که باشد. تمام آثار سارتر، مارکس و روشنفکران ایرانی و فروغ فرخزاد و محمد حقوقی را می خواندم.»
و ظاهراً همین گرایش عمیق بوده که او را به همکاری مطبوعاتی با احمد شاملو هم کشانده است. بگذریم که رهنورد سعی دارد از احمد شاملو (با آن همه روابط جفت و طاق با رژیم) چهره ای مبارز تصویر کند: «اولین روزنامه نگاری خودم را با احمد شاملو انجام دادم. مجله "توشه" که شاملو سردبیرش بود. روزی در راه تابلوی نشریه اش را دیدم. می دانستم که نشریه روشنفکری است. یک مقاله نقد نوشتم و رفتم آنجا. دو ساعتی پشت در اتاق سردبیری که هنوز ندیده بودمش و تنها به خاطر مبارز بودنش دوستش می داشتم نشستم، تا راه دادند. وقتی داخل اتاق شدم باز هم سرش را از روی کاغذ بلند نکرد و گفت: دختر، چه کار داری؟ گفتم: یک نقد آورده ام. مطلب را دادم و نشستم. بالاخره خواند و یک مرتبه قیافه اش عوض شد. گفت: دختر، اینها را خودت نوشته ای؟ گفتم: بله، آقا. اینکه چیزی نیست، بهتر از این هم بلدم. تحویل گرفت و گفت: بارک الله. باز هم بنویس و بیاور. همه را چاپ می کنیم. دو تا مقاله دیگر دادم تا اینکه "توشه" توسط رژیم بسته شد.»

* اسلام آوردن مدرن به وسیله هنر
اما در این بین شاید جالب تر از همه، اعتقادیافتن رهنورد به اسلام باشد. او اگرچه نقل کرده که به حسینیه ارشاد رفت و آمد داشته و به کلاس های شهید مطهری و دکتر شریعتی (خصوصاً دکتر شریعتی، حتی در حد کلاس خصوصی) می رفته است، ولی صریحاً اذعان کرده آنچه موجب «معتقد» شدن او شده، مطلب دیگری بوده است: «روزی که مشغول مرتب کردن کتابخانه خواهرم بودم دو تاجزوه دیدم که ترجمه سید حسین نصر [بود] به نام هنر اسلامی. من هیچ تابویی نداشتم. چه هنر کمونیستی و چه اسلامی همه را می خواندم. تا آن را خواندم خیلی خوشم آمد. همانجا در کتابخانه نشستم و تا ظهر اینها را تمام کردم. می خواهم این را بگویم که اولین آشنایی جدی من برای یک اعتقاد اصولی با هنر شروع شد. حتی برادر من که فیزیکدان بود، هرگز نتوانست مثل من به والایی های اسلام پی ببرد، اگرچه فیزیکدان ها بهتر از دیگران می توانند، لیکن زور هنر خیلی عجیب است. ... آن کتاب از هر رمانی شیرین تر و از هر منظره ای زیباتر بود. آن آدم بی شکل از لحاظ اعتقادی، با هنر، معتقد شد. وقتی که دیدم هنر اسلام این است، پس خود اسلام خیلی بالاتر است.»
و از اینجا بود که آنچه او در حسینیه ارشاد می شنید و خودش درک می کرد و آنچه از دریچه هنر می یافت به آنجا برسد که او بگوید: «همه آنها دست به دست هم داد تا امروز یک مسلمان نوگرا باشم.»

* دیدِ عقب مانده انقلاب اسلامی!

و البته چنین بر می آید که این مسلمان بودن از سنخی است که یک هنرمند بیشتر می تواند به آن برسد، حتی بیشتر از یک فیزیکدان! و لذا روشن است که تنها کسانی که نمی توانند به آن برسند عناصر ارتجاعی چون دین شناسان و روحانیون هستند! چرا که آنان دین سنتی دارند. و از همین جهت است که رهنورد نه به چنین دینی که از دل کارشناسی اصیل بیرون بیاید اعتقاد دارد و نه تبعاً از پیاده شدن آن خرسند می شود، به نحوی که حتی انقلاب اسلامی راهم «عقب مانده» می یابد: «تا موقعی که نگاه نوآورانه، مبارزاتی و عرفانی به دین پیدا نکردم، از آن دین سنتی بیزار بودم. ... یاد گرفته بودم ولی دین سنتی نداشتم. یعنی در مقطعی که کسانی دین سنتی داشتند، من اصلاً دین نداشتم. به نظر من نگاه اسلام در کشور ما خوب انجام نشده. انقلاب اسلامی بسیار بزرگ بود، بسیار شکوهمند بود ولی متأسفانه نگاه به دین، به جوانی و به معاصر بودن بسیار عقب افتاده است.»
و از همین روست که این مسلمان نو گرا و اسلام شناس نو اندیش! جهت پیشرفت ایران در انتهای مصاحبه پیشنهاداتی مطرح می کند که یکی از آنها این است: «نگاه به اسلام و دین نوآورانه تر شود» و با توجه به آنچه گفته شد می توان دریافت معنای آن چیزی نیست جز تغییر نگاه اصیل و برآمده از اسلام ناب انقلاب اسلامی به جهان.