بسیاری این روزها از خود میپرسند که اگر امام (ره) در قید حیات بودند، با اغتشاشگران کنونی چه رفتاری در پیش میگرفتند؟ عدهای هم پیش خود میگویند که ای کاش امام خمینی (ره) امروز زنده بودند و نظر مبارک خویش را درخصوص تحرکات پس از انتخابات 88 ابراز میفرمودند و میگفتند که آیا ادعای عدهای مبنی برآنکه این حرکات برای بازگشت انقلاب به خط امام (ره) است، حقیقت دارد یا خیر؟ به هر حال اگر امروز امام (ره) در بین ما حضور داشتند، دیگر عدهای نمیتوانستند با دروغ بافی حول محور خط امام، مسیری را طی کنند که برخلاف آموزههای آن پیر فرزانه باشد. اما واقعیت این است که سالها پیش بنیانگذار جمهوری اسلامی به دیار باقی شتافتند و امروز عدهای از انقلابیون پشیمان با استفاده از فرصت عدم حضور امام (ره) هر گفتهای را با نام امام و ادعای خط امام به زبان میرانند و با همین معیار تلاش برتحقق اهداف خود دارند. لذا در این میان باید به مردم و مشتاقان خمینی کبیر یادآور شد که امروز در این دیار، اگرچه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضور جسمانی ندارند و ما از صورت نورانی و صدای دلنواز ایشان محرومیم، اما نباید فراموش کرد که خط واقعی و کلام امام (ره) همواره زنده و دست یافتنی است و صحیفه نور و وصیت نامه امام (ره) برای رهروان ایشان به یادگار باقی مانده و خواهد ماند.
چهره نظام را قبیح جلوه ندهید
در میان حوادث و آشوبهای پس از انتخابات سال گذشته یکی از افرادی که در فتنهها همراه میرحسین موسوی بود، بعد از مدتی گوی سبقت را از دوستانش ربود و در زمینههای متفاوت، با نام امام و ادعای خط امام تهمتها و دروغهایی را به نظام جمهوری اسلامی ایران چسباند. فریاد وی بلندتر از هر صدای دیگری شنیده میشد و ادعا میکرد که در زندانها به زندانیان تجاوز شده است. این ادعای مهدی کروبی البته هیچ گاه به اثبات نرسید؛ اما با این وجود او دستبردار نبود و برای افزایش آمار جانباختگان حوادث، از کشتههایی خبر میداد که آن موارد نیز دروغ از آب درآمد.
حال ببینیم نظر امام (ره) درباره اینگونه افراد چیست؟ نگاهی به صحیفه نور، جلد 8، صفحه 275 تا حدودی ما را با نظر امام راحل در این رابطه آشنا میکند. ایشان میفرمایند: « امروز همه ما امانتدار اسلام هستیم. اسلام الان سایه افکنده بر سر ما؛ از باب اینکه رژیم سلطنتى مبدل شد به رژیم اسلامى. الان که این امانت دست ما آمده است اگر خداى نخواسته ما به این امانت خیانت بکنیم و این را در نظر غربیها، در نظر دشمنهاى ما، در نظر دشمنهاى داخلى و خارجى و آن اشخاصى که مىخواهند این نهضت را آلوده کنند، ننگین کنند، اگر ما الان یک عملى بکنیم که بهانه دست اینها بدهیم، ما خیانت به اسلام کردهایم؛ و باید همه چشمهایمان را باز بکنیم.» امام خمینی (ره) همچنین در تاریخ 8 خرداد 1358 در جمع روحانیون، پرسنل سپاه پاسداران و اهالی کرج طی سخنانی میفرمایند: « اینکه پیش من اهمیت دارد این اموال نیست؛ این داراییهاى جنایتکاران نیست. اینکه من خیلى به آن اهمیت مىدهم این است که امروز که جمهورى اسلامى اعلام شده است و مردم ایران را از شرّ آنها، از شرّ رژیم فارغ مىدانند و جمهورى را «اسلامى» مىدانند، همه اقشار ملت خصوصاً آنهایى که در رأس کار هستند، خصوصاً روحانیونى که در رأس کار هستند، اینها جدیت کنند به اینکه نبادا خداى نخواسته چهره جمهورى اسلامی به طور قبیح بین مردم وجود پیدا کند.» با این اظهارات روشنگرانه امام (ره) باید پرسید که آقای کروبی در این یکسال با مصاحبههایی که با رسانههای بیگانه داشت و حرفهای دل آنان را به زبان آورد، واقعاً امانتدار اسلام بود؟ و چه خدمتی به جمهوری اسلامی ایران کرد غیر از آنکه چهره نظام را در میان مردم قبیح جلوه داد؟
روحانیونی که از حیلههای شیطانی بیخبرند
نگاه شیخ سابق اصلاحات فراتر از موارد مذکور هم رفته و در برخی از نامهها و سخنان خود،تشابهاتی را میان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با رژیم ستمشاهی ابراز کرده که از جمله آن اظهارات میتوان به نامه اخیر وی به دادستان تهران اشاره کرد. وی در بخشی از این نامه آورده است: « سؤال من این است که چطور در زمان شاه خائن وقتی ساواک افرادی را زیر فشار و شکنجه مجبور به تمجید از شاه و اظهار ندامت میکرد این حاکمیت بود که مورد تمسخر ما و مردم قرار میگرفت، اما حالا خودمان به همان سرنوشت دچار شده ایم و توقع داریم که مردم سخن اعتراف گونه و ندامت خواهانه یک زندانی زیر فشار را قبول کنند و اعترافگیران را مورد تمسخر قرار ندهند؟»
کروبی در برخی اظهارات حتی روزگار رژیم پهلوی را بهتر از اوضاع فعلی مطرح کرد. به طوری که پس از حرمت شکنی روز عاشورا توسط فتنهگران، وی ضمن دفاع از حرمت شکنان، به اخبار و اطلاعات کذب استناد میکند و با صدور بیانیهای ابراز میدارد: « در عاشورای 1342 تظاهراتی عظیم با شعارهایی تند علیه شاه صورت گرفت اما رژیم ستمشاهی حرمت عاشورا نگاه داشت و کشتار، سرکوب و دستگیری رهبران مبارزه و در رأس آن امام را به روزهای بعد موکول کرد.» این گفتهها در حالی مطرح است که امام راحل در بند ج از وصیتنامه خویش آوردهاند: «و از همین قماش توطئهها و شاید موذیانه تر، شایعههای وسیع در سطح کشور، و در شهرستانها بیشتر، بر اینکه جمهوری اسلامی هم کاری برای مردم انجام نداد. بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداکاری کردند که از رژیم ظالمانه طاغوت رهایی یابند، گرفتار یک رژیم بدتر شدند! مستکبران مستکبرتر و مستضعفان مستضعفتر شدند! زندانها پر از جوانان که امید آتیه کشور است میباشد و شکنجهها از رژیم سابق بدتر و غیرانسانیتر است! هر روز عده ای را اعدام میکنند به اسم اسلام! و ای کاش اسم اسلام روی این جمهوری نمیگذاشتند! این زمان از زمان رضاخان و پسرش بدتر است! مردم در رنج و زحمت و گرانی سرسامآور غوطه میخورند و سردمداران دارند این رژیم را به رژیمی کمونیستی هدایت میکنند! اموال مردم مصادره میشود و آزادی در هرچیز از ملت سلب شده! و بسیاری دیگر از این قبیل امور که با نقشه اجرا میشود و دلیل آنکه نقشه و توطئه در کار است آنکه هرچند روز یک امر در هر گوشه وکنار و در هر کوی و برزن سر زبانها میافتد؛ در تاکسیها همین مطلب واحد و در اتوبوسها نیز همین و در اجتماعات چند نفره باز همین صحبت میشود؛ و یکی که قدری کهنه شد یکی دیگر معروف میشود. و معالاسف بعضی روحانیون که از حیلههای شیطانی بیخبرند با تماس یکی، دو نفر از عوامل توطئه گمان میکنند مطلب همان است. و اساس مسأله آن است که بسیاری از آنان که این مسائل را میشنوند و باور میکنند اطلاع از وضع دنیا و انقلابهای جهان و حوادث بعد ازانقلاب و گرفتاریهای عظیم اجتناب ناپذیر آن ندارند - چنانچه اطلاع صحیح از تحولاتی که همه به سود اسلام است ندارند - و چشم بسته و بیخبر امثال این مطالب را شنیده و خود نیز با غفلت یا عمد به آنان پیوستهاند.»
با دقت در این کلام شیوا و تطبیق آن با دروغ پراکنی و ساختارشکنیهای سران فتنه 88، آیندهنگری امام راحل به زیبایی نمایان میشود. حال باید به آحاد مردم توصیه کرد که خط امام(ره) را بیاموزیم تا در دام فتنهگرانی که قصد دارند با دروغ و سوءاستفاده از عنوان خط امام، ساختارشکنیهای خود را پیش برند، نیفتیم. بیتردید مرور وصیتنامه امام و صحیفه نور مصادیق بسیاری از آینده نگری امام راحل را در زمان حال و جامعه امروز نشان میدهد. به هر حال مردم فهیم و فکور همواره بیدارند و با پیروی از مقام عظمای ولایت حق را از باطل تشخیص میدهند، اما بد نیست آن عدهای که هنوز با خیال خط امام قدم در راه باطل گذاردهاند از ادعاهای دروغ خود دست بردارند و یکبار دیگر نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را مرور کنند که اگر خدا خواهد به مسیر عقلانیت بازگردند